Presentation av Stefan Ekström (SiteOwner/Admin)

I detta forum kan du presentera dig själv och dina skapelser. Varje användare har sin egen tråd, och de mest
aktiva trådarna ligger alltid först, så här har du din chans att visa upp dig.
Admin2020
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Presentation av Stefan Ekström (SiteOwner/Admin)

Inlägg av Admin2020 »

Jag tänkte att jag skulle vara först med att presentera mig här på sajten..

Stefan Ekström heter jag och jag är 52 år gammal. Jag föddes den 7:e Februari 1968 i Stockholm, och växte upp i
de södra delarna, hyfsat långt ifrån tullarna (Innerstan, alltså!). Mina första levnadsår spenderade jag i Granängsringen
i Tyresö, för att sedan flytta till Visättra i Huddinge. Därifrån tog vi oss till Norsborg i Botkyrka kommun. De flesta
känner nog till Botkyrka som platsen där Carola Häggkvist och Dogge Doggelito kommer ifrån.

En liten kul detalj mitt i alltihop, är att ett barnprogram spelades in i Norsborg när jag bodde där som riktigt liten. Det
var ett program som hette "Kapten Zoom" och det finns fortfarande några avsnitt kvar på Öppet Arkiv, för den som skulle
vilja se hur det såg ut när jag växte upp. I länken här ovan, så kommer man till den första episoden någonsin av barn-
programmet, och därifrån kan man ta sig till de övriga.

Nog om det nu..

Mitt fotointresse började när jag fyllde 11 och jag hade fått en kamera i födelsedagspresent. Det var en gammal, mekanisk
Instamatic 100-kamera, som man fyllde med en speciell film som sedan fick lämnas in för framkallning. Inte nog med att
man var tvungen att köpa filmen, man var även tvungen att betala för framkallningen, så det var en ganska kostsam hobby.
För att inte tala om de dåliga bilderna som man först fick betala för.. Senare betalde man bara för de som var dugliga och
bättre.

Åren gick och kamerorna kom och gick ur min ägo, och plötsligt en dag så ägde jag min första digitalkamera. Det var en
Pentax Digibino DB100. Det var en kombinerad kamera och kikare, och jag tyckte att den verkade riktigt häftig. Dessvärre
så tog den värdelösa bilder, och jag tror att jag som max tryckte av ett par 100 exponeringar. Ytterligare en kul liten detalj..

Jag har fortfarande min gamla Digibino kvar!! Tack, Tack, ni kan sluta applådera nu..

Besviken på Digibinon, så fick de digitala kamerorna en allvarlig slagsida hos mig, och jag tyckte inte att kvalitén var något
man ville visa sin dåvarande flickvän ens, med förhoppningen att hon iallafall kunde säga något positivt. Nää, RIKTIGA kameror
skulle det vara, med film och lösa blixtar m.m. Men så en dag, så kom Nikon ut med en systemkamera i lägsta division som jag
tänkte att jag skulle prova. Det var en Nikon D3100. Jag kan säga att det var kärlek ifrån första ögonkastet..!

Bildkvalitén var inte världens bästa, men det var bra mycket bättre än vad någon mobiltelefon kunde prestera, och det var ju
det jag hade använt fram tills Nikon-releasen. Några år med den kameran och massor med nya saker man har lärt sig, så
stegade jag upp till en Nikon D3300. Samma ingångsnivå på kameran men med mycket mer kunnande. Jag har fortfarande kvar
min Nikon D3300, och jag har även en Nikon P510, men jag har nog växt ur galoscherna och sadlat om till Sony och Panasonic.

Idag har jag börjat lära mig menysystemet på en Sony A6000 och även om jag inte är riktigt hemma på dess teknik ännu, så
är Sonys kamera ett mycket bättre alternativ. Bilderna som jag kommer att presentera i följande inlägg kommer främst ifrån
min Nikon-kamera och ifrån Panasonic:en, men med tiden kommer nog Sony att ta över bildspelet. Hoppas att ni kommer att
gilla bilderna och att ni själva presenterar er och era bilder.
Alla jag mött har skänkt mig glädje. Några när de kommit, andra när de gått..
Admin2020
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Dagens bild 2021-01-09

Inlägg av Admin2020 »

Kamera: Nikon D3300 / Objektiv: Sigma 70-300mm

Vi har en Rödhake som ständigt återkommer till oss varje år, och den har t.o.m. blivit så tam så att den
äter ur våra händer, men tillräckligt skygg för att inte låta sig förstöras av mänsklig närhet. Detta är vår
lilla Rödhake. Om intresse finns, så kan bilderna släppas mot en mindre kostnad. Storlek på originalbilden
är 6000x4000, så A2 är ett lämpligt format för tryck.
DSC0008Small.jpg
Alla jag mött har skänkt mig glädje. Några när de kommit, andra när de gått..
Skriv svar