Reflektion 2021-01-22

I detta forum kommer administrationen att delge er nödvändig information. Det rekommenderas att
ni tittar in här med jämna mellanrum, så att ni alltid är uppdaterade.
Admin2020
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Reflektion 2021-01-22

Inlägg av Admin2020 »

Hej och välkomna till administrationens egna phorum.

I dagens reflektion så tänkte jag snacka lite om Cosplay. För den oinvigde, så är Cosplay närmast besläktad med
maskerad, även om det är en väsentlig skillnad på de två. En maskerad så som vi använder det i Sverige, så ska
man klä ut sig till någon eller något, och sedan ska man mingla med andra som gjort samma sak. Cosplay är när
du klär ut dig till en valfri figur, där målet är att komma så nära originalet som möjligt, och sedan har man en
foto-session med spelaren. Inte sällan är detta förknippat med tävlingar m.m.

På senare dar, så har jag börjat intressera mig för Cosplay, för det finns massor med kreativa players därute.

Det finns dom som påstår att Cosplay är ett amerikanskt fenomen, men jag hävdar att ursprunget kommer ifrån
de asiatiska länderna ifrån början, även om amerikanarna har försökt att omvandla det till sitt. Amerikanarna är
riktigt duktiga på Cosplay, men asiaterna är fortfarande bäst. I Sverige börjar Cosplay att bli rumsrent, men det
förknippas fortfarande med ahegao och manga, och här är de nordiska folken fortfarande för präktiga, då det i -
många fall är lättklätt. (Men inte naket!)

I forumet NSFW, så hittar ni länkar till de bästa Cosplay-artisterna på t.ex. Instagram. Bilderna som presenteras
där är smått fantastiska, men har du en förmåga att se "porr" i allt som inte är 100% heltäkt, så bör du inte logga in
på just det forumet. Googla i sådana fall istället, och sätt filtret till högsta säkerhet, så slipper du garanterat att må
dåligt av det du ser.

Även om de flesta som utövar någon form av Cosplay sköter sig, så är det inte alla som gör det. Det finns avarter
inom alla kategorier, och så även inom Cosplay, men här på photophorum så riskerar du inte att behöva se sådant.
Jag har bifogat en bild i detta inlägg, som visar vad riktigt bra Cosplay är för något, och som ni kanske ser så spelar
artisten rollen som Walt Disney's Elsa.. Håll till godo!

Elsa
Elsa

Det här är riktigt bra Cosplay, och tjejen är en vinnare, med all den energi och detaljrikedom hon skapat. Visst finns
det dom som är bättre än såhär, men detta är ändå världsklass. Det är egentligen här som jag börjar reflektera..

Sverige är inte speciellt bra på Cosplay, även om vi har underlaget till det, men svenskar har inte känslan, generellt.

Detta tycker jag är lite tråkigt, för det finns massor av fantastiska kvinnor (Och säkert en del män!), som hade kunnat
komma riktigt långt i internationella tävlingar, om man bara engagerade sig lite. Och så har vi den svenska kritiken!

Svenskar är världsbäst på att kritisera varandra på ett negativt sätt, för här är jantelagen så djupt rotad att man skulle
drunkna innan man hamnade i vattnet. Ja, så illa är det faktiskt! Istället för att glädja sig åt att någon har lyckats, eller
åtminstone ha försökt, så fräser folk att man inte ska tro att man är något. Och detta skiner igenom på ALLA områden.

Om folk bara kunde låta andra få vara som de vill (så länge det inte drabbar någon annan!) så hade vi kunnat komma
ordentligt långt upp på livets stege, men nää.. Vi går "all in" på att trycka ner varandra. Jag hoppas verkligen att den
här typen av yttringar ska självdö inom kort, så att vi återfår lite av vår forna frihet som vi har varit så kända för att
ha haft, jämfört med många andra länder.

Cut the chains, burn your bra and embrace your freedom!!!
Alla jag mött har skänkt mig glädje. Några när de kommit, andra när de gått..