Tutorial 0001 - Suddig bakgrund

I detta forum går vi igenom Photoshop ifrån grunden och avancerar allteftersom vi börjar behärska tekniken. Registrerade medlemmar kan starta egna trådar i detta forum.
Admin2020
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Tutorial 0001 - Suddig bakgrund

Inlägg av Admin2020 »

I denna handledning så ska vi titta på hur vi kan få våra vardagliga bilder att bli mycket mer intressanta, och som en liten
bonus, så kommer vi att ge bilderna en proffsig "touch". För att ni ska få en bild av vad ni kan förvänta er, så kommer
här ett exempel på ett färdigt resultat. Bild nr 1 är oredigerad och bild nr 2 är den färdiga produkten.

Original
Original
Redigerad
Redigerad
För att följa med i den här handledningen så måste du ha Photoshop installerad, och själv använder jag version 21.2.3 då
jag är en av dom som fortfarande använder Windows 7. Har du en tidigare version av PS, så kan du ändå följa med i den
här handledningen, men då får du själv klura ut hur man gör. (Oftast är det ingen större skillnad!)

Börja med att ladda in bilden i Photoshop (Hädanefter PS). Gör en kopia av bilden med knapp-kombinationen [CTRL+J]. Byt
namn på kopian till "Förgrund" genom att dubbelklicka på texten till kopian. Dölj sedan kopian för PS genom att klicka på ögat
till vänster om kopian. Markera sedan originalet..

I menyalternativet "Markera", så finns ett menyval som heter "Motiv". Klicka på den knappen och låt PS leta upp motivet och
markera detta. Oftast gör PS ett riktigt bra jobb med att leta upp ditt motiv, men ibland så får man hjälpa till genom att
lägga till eller ta bort delar av markeringen. I mitt fall så behövde jag inte göra någonting alls efter att PS har markerat motivet.
Alla jag mött har skänkt mig glädje. Några när de kommit, andra när de gått..